W dobie dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji coraz częściej zadajemy sobie pytanie: czy tradycyjna sztuka ma jeszcze swoje miejsce w świecie zdominowanym przez algorytmy i generatywne modele AI? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwaliśmy podczas wyjątkowych zajęć zorganizowanych w naszej szkole, które połączyły plastykę i informatykę.
Podczas lekcji plastyki uczniowie klasy VI i VII mierzyli się z interpretacją kubistycznego dzieła zatytułowanego "Kot". Każdy z uczestników otrzymał zadanie odtworzenia tej pracy z zachowaniem charakterystycznych cech stylu kubizmu – geometryzacji formy, uproszczenia kolorystyki i zabawy z perspektywą. Uczniowie z dużym zaangażowaniem oddali się procesowi twórczemu, co zaowocowało wieloma oryginalnymi wersjami "Kota", różniącymi się od siebie podejściem i ekspresją. Te działania pokazały, że potrzeba tworzenia i indywidualnego wyrazu artystycznego nadal jest silnie obecna wśród młodych ludzi.
Następnie, podczas lekcji informatyki, uczniowie wykorzystali nowoczesne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, by stworzyć cyfrowe prace inspirowane tą samą tematyką. Każdy z nich napisał tzw. prompt – czyli tekstowy opis tego, jak ma wyglądać generowany obraz. Dzięki AI uczniowie mogli zobaczyć, jak ich koncepcje artystyczne przekształcane są w dzieła graficzne niemal natychmiast. Okazało się, że tworzenie za pomocą AI nie jest takie proste. Napisanie odpowiedniego promptu, dającego szansę na dokładne odwzorowanie pracy jest bardzo trudne. Lepiej uczniowie poradzili sobie z pracą plastyczną, wykonaną swoimi rękami. Doświadczenie nie tylko wprowadziło ich w świat nowych technologii, ale również skłoniło do refleksji nad tym, czym dziś jest twórczość.
Alicja Pyznar